skip to Main Content

Därför är tomat ett nyttigt mellanmål

Det finns många skäl att äta tomater. Denna grönsak – eller frukt enligt den botaniska klassificeringen – innehåller mängder av fibrer, vitaminer och mineraler. Tomaterna innehåller helt enkelt sådant du mår bra av att få i dig dagligen. Vad sägs om att äta en tomat till mellanmål? Det är både gott och nyttigt, så länge du inte har tomatallergi. Då är det bäst att äta andra frukter och grönsaker.

Tomater innehåller ytterst få kalorier

100 gram rå tomat innehåller enbart 18 kalorier. För dessa ytterst få kalorier får du dock en ansenlig mängd fibrer och näringsämnen. Med ett mellanmål i form av grönsaker och frukt på jobbet kan du hålla fokus uppe, utan att för den sakens skull fylla dig med onyttigheter för tillfälliga kickar. Komplettera äpplet eller päronet med just en tomat, så får du i dig ännu fler viktiga näringsämnen för kroppen och knoppen.

Fibrerna i tomaterna håller i gång magen

De allra flesta magar behöver ansenliga mängder fibrer för att fungera normalt. Frukt och grönt är fiberrikt. Genom att äta grönsaker och frukter på jobbet eller i skolan, gärna under rasterna eller när energin dippar, ser du till att du får i dig tillräckligt mycket fibrer under dagen. Tack vare fibrerna i exempelvis tomater främjas tarmarnas naturliga rörelser. Kort och gott blir det enklare att sköta toabesöken regelbundet. Fibrer ger dessutom en bra mättnadskänsla i magen. Cirka 100 gram tomat innehåller 1,2 gram fibrer.

Ha tomat på knäckemackan eller i grönsalladen

Om du vill äta något robustare och på så sätt få i dig fler kalorier för att orka prestera kan du äta ett mellanmål bestående av en knäckemacka med tomat och ost som pålägg. Krydda med basilika för en härlig smak! Du kan också förbereda en liten grönsallad som du kan plocka fram när hungern sätter in och äta den i stället för den typiska smörgåsen och yoghurten. Tänk på att tomat blir till och med ännu bättre tillsammans med andra ingredienser, har du provat att ringla olivolja över eller att kombinera grönsaken med broccoli?

Ett mångsidigt innehåll av vitaminer och mineraler

Tomat har ett mångsidigt innehåll av vitaminer och mineraler. När du äter grönsaken får du i dig vitamin C, B9 och K1. Intaget av en enda medelstor tomat kan göra så att du får i dig cirka 28 % av den dagliga rekommenderade dosen av C-vitamin. Detta vitamin är en antioxidant och absolut livsnödvändigt.

Vitamin B9, som tomater också innehåller och som kallas folsyra, hjälper kroppens cellfunktion och vävnadstillväxt. K1 bidrar i sin tur till koaguleringsprocessen och skeletthälsan. Att tomater innehåller mineralet kalium är en annan positiv egenskap. Kaliumet stabiliserar nämligen blodtrycket och kan ge en bättre hjärt- och kärlhälsa.

Sammanfattningsvis finns det många hälsofördelar med att äta tomat, liksom annan frukt och grönt på jobbet. Sedan är ju detta ett väldigt gott mellanmål!

This Post Has 0 Comments

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Back To Top